دیافراگم‌ آبگرمکن، قطعه‌های پلاستیکی حساسی می‌باشند که دو سطح را از یک دیگر جدا می‌کنند. در تمام آبگرمکن‌های دیواری، اساس کار سیستم اصلی آن‌ها، فشار آب است. در نتیجه این قطعه را که در عمل نوعی حسگر فشار می‌توان دانست، با کم و زیاد شدن فشار آب، نقش مهمی در خاموش و روشن شدن آبگرمکن دارد.

در آبگرمکن‌های دیواری، فشار آب ورودی به دستگاه، با دیافراگم برخورد می‌کند و این قطعه طی فعل و انفعالاتی سبب باز شدن مسیر گاز در لوله‌ها شده که نتیجه‌ی آن تشکیل شعله در آبگرمکن می‌شود. پس می‌توان نتیجه گرفت که خرابی دیافراگم سبب می‌شود تا گاز در آبگرمکن جریان پیدا نکند و به دنبال آن شعله‌ای نیز روشن نشود. اگر شعله آبگرمکن روشن نشود، آبی نیز گرم نخواهدشد. با این تفاسیر می‌توان دیافراگم را جز اصلی‌ترین قطعات در آبگرمکن‌ها دانست که با دانستن نحوه تعویض آن‌ها، در مواقع خرابی و خاموش شدن آبگرمکن، مشکل را می‌توانید حل کنید.

دیافراگم‌ها فشار خیلی بالایی را مجبور به تحمل هستند؛ به طوری که در آبگرمکن‌های دیواری خانگی، این فشار حداقل ۱۰۰ واحد می‌باشد. از این رو آن‌ها را از جنس لاستیک اتیلن-پروپیلن می‌سازند تا توانایی تحمل این فشار را داشته‌باشند. شکل ظاهری آن‌ها در تمام آبگرمکن‌ها ثابت نبوده و بر اساس شکل ظاهری رگلاتور آب آبگرمکن تغییر می‌کند.

 

نحوه تعویض دیافراگم آبگرمکن

دیافراگم آبگرمکن دیواری بوتان نیز مانند دیگر قطعات حساس آبگرمکن می‌باشد که تعویض آن‌ها نیاز به تخصص دارد. باز هم عرض می‌کنیم که اگر آدم دست به آچاری نیستید، پیشنهاد ما کمک گرفتن از یک تکنسین ماهر می‌باشد تا از بُروز خرابی‌های بزرگ‌تر، بر اثر تشخیص و حرکت اشتباه، جلوگیری شود.

 

اما اگر خودتان آدم فنی بوده و می‌خواهید نحوه تعویض دیافراگم آبگرمکن دیواری بوتان را بدانید، مراحل زیر را با دقت مطالعه کنید.

 

در اولین مرحله شیر ورودی آب به رگلاتور آبگرمکن را ببندید. در غیر این صورت باز کردن لوله‌های رگلاتور و دست‌یابی به دیافراگم غیرممکن خواهدبود.

تمام اتصالات آبگرمکن از جمله لوله‌ها و شلنگ‌ها را باز کنید. در طی این مرحله بسیار دقت داشته‌باشید تا لوله‌ای نشکند و شلنگی سوراخ نشود.

پیچ‌های نگهدارنده‌ی آبگرمکن به دیوار را باز کرده و آبگرمکن را روی یک سطح صاف قرار دهید.

در این مرحله با استفاده از پیچ‌گوشتی چهارسوی مناسب، پیچ‌های کاربراتور را باز کنید تا به دیافراگم دسترسی پیدا کنید.

حال می‌توانید دیافراگم فرسوده را باز کرده و دیافراگم نو را جایگزین آن کنید.

تمام مراحل بالا را به طور برعکس انجام دهید و پیچ‌هارا ببندید و سپس اتصالات را وصل کرده و در نتیجه آبگرمکن را جای خود قرار دهید.

پس از تعویض دیافراگم و وصل کردن شیر گاز، آبگرمکن را روشن کرده و بررسی کنید تا نشتی نداشته‌باشد. برای این کار محلول آب‌ و کف مایع دستشویی خیلی کمکتان خواهدکرد.

 

 

دوشنبه 8 شهریور 1400
بؤلوملر :