ارتودنسی متحرک چیست

https://drsaeedghorashi.com/removable-orthodontics/

ارتودنسی متحرک ممکن است کوتاه ترین فاصله شما با یک لبخند زیبا باشد! در این نوع ارتودنسی، دستگاه ارتودنسی متحرک است و به دندان چسبانده نمی شود. شاید به دنبال پاسخ چنین سوال هایی به این صفحه آمده‌اید:

  • ارتودنسی متحرک برای چه دندان‌هایی است؟
  • آیا ارتودنسی متحرک درد دارد؟
  • مدت زمان ارتودنسی متحرک چقدر طول می­‌کشد؟
  • قیمت ارتودنسی متحرک چگونه است؟

در این مطلب هر آنچه باید در مورد ارتودنسی متحرک بدانید را خواهید خواند و می‌­توانید تصمیم بگیرید که آیا ارتودنسی متحرک برای شما مناسب است یا خیر. البته توجه کنید که متخصص ارتودنسی برنامه درمان را مشخص کرده؛ و در رابطه با استفاده از ارتودنسی متحرک در درمان شما تصمیم بگیرد.

فهرست عناوین

ارتودنسی متحرک چیست؟

اگر فیلم ارتودنسی متحرک را دیده باشید، احتمالا می‌­دانید که ارتودنسی متحرک در واقع نام دستگاهی است که قادر هستید آن را از دهان خود خارج کنید. دستگاه ارتودنسی متحرک به دندان­‌های شما نمی‌چسبد. آن­‌ها با توجه به سایزهای مختلف دهان طراحی شده­‌اند و به برنامه درمان ارتودنسی شما کمک می­‌کند.

با مشاهده تصاویر یا فیلم ارتودنسی متحرک خواهید دید که دستگاه ارتودنسی متحرک از صفحه­‌های پلاستیکی تشکیل شده که سیم‌­ها از کناره­‌های آن بیرون زده است. این سیم ها به دندان شما می­‌چسبد تا بریس (یا همان دستگاه ارتودنسی) را در جای خود محکم نگه دارد. این دستگاه­‌ها معمولا به ۲ دسته تقسیم می‌شوند:

  • دستگاه‌های مناسب برای حرکت­های ساده دندانی
  • دستگاه­‌های مناسب برای حرکت دادن فک بالا و پایین صورت
ارتودنسی متحرک
عکس ارتودنسی متحرک

مدت زمان ارتودنسی متحرک چقدر است؟

خبر خوب برای افرادی که به دنبال مدت زمان ارتودنسی متحرک هستند، این است که مدت زمان ارتودنسی متحرک و طول درمان آن از ارتودنسی ثابت به­طور کلی کوتاه­تر است. مدت زمان ارتودنسی متحرک به طور کلی به نوع ناهنجاری، شدت مشکل، میزان شلوغی دندان­‌ها، شیب فک و… دارد.

البته در برخی موارد نیز بریس­‌های ارتودنسی متحرک و ثابت به­صورت پیوسته برای بیمار به­کار می­رود. مدت زمان ارتودنسی متحرک به صورت تخمینی در جلسه اول توسط پزشک محاسبه شده و به شما اطلاع داده می­‌شود.

البته دوره درمان پس از پایان مدت زمان ارتودنسی متحرک کاملا تمام نمی­‌شود. پس از اتمام مدت زمان ارتودنسی متحرک و برداشتن آن، بایستی از ریتینرهای (retainer) پلاستیکی شفاف برای نگه داشتن دندان­‌ها در موقعیت جدید استفاده کنید. در ابتدا ممکن است لازم باشد تا ریتینرها را تمام وقت در دهان خود قرار دهید.

اما با اتمام مدت زمان ارتودنسی متحرک و استفاده از ریتینرها، دندان­‌های شما هر چه بیشتر در جای خود ثابت می­‌شوند و مدت استفاده از آن­‌ها کاهش پیدا می­‌کند. در قسمت بعد به این سوال می­پردازیم که آیا ارتودنسی متحرک درد دارد؟

در ادامه یکی از عکس های ارتودنسی متحرک را مشاهده می‌کند.

قیمت ارتودنسی متحرک فک بالا ارتودنسی متحرک برای چه دندان هایی است

آیا ارتودنسی متحرک درد دارد؟

یکی دیگر از سوال­‌هایی که احتمالا از خودتان می‌پرسید، این است که آیا ارتودنسی متحرک درد دارد یا نه.

ممکن است ارتودنسی متحرک بین ۳ تا ۵ روز اول و قبل از عادت کردن دهان، ماهیچه‌های دهان، و دندان آزاردهنده باشند.

در صورت آزار دهنده بودن درد می‌­توانید از مُسکن­‌هایی که برای سردرد مصرف می‌­کنید، استفاده کنید. هنگام استفاده از این دستگاه، اگر در نقطه خاصی از دهان خود احساس درد می‌کنید، با پزشک خود مشورت یا به مطب او مراجعه کنید. اما تا جای ممکن، از دستگاه ارتودنسی متحرک خود استفاده کنید و آن‌ها را از دهان­تان خارج نکنید.

ارتودنسی متحرک برای چه دندان هایی است؟

اگر برایتان سوال شده ارتودنسی متحرک برای چه دندان‌هایی است، باید گفت که کاربرد ارتودنسی متحرک محدود بوده و اغلب برای حرکت دادن یک دندان یا گسترش فضای سقف دهان محدود استفاده می­‌شود.

به دلیل پایین بودن دقت این دستگاه، ارتودنسی متحرک بزرگسالان برای دندان­‌هایی با جابجایی پیچیده مناسب نیست. بنابراین در پاسخ به این سوال که ارتودنسی متحرک برای چه دندان‌هایی است، باید گفت این روش بهترین گزینه خواهد بود در صورتی که دندان­‌های شما به صورت جزئی نامرتب باشند.

متخصص ار در صورتی که مشکل در حد جزئی تا متوسط باشد، بریس متحرک شفاف را توصیه می­‌کند. این بریس‌­ها برای افرادی که نگران ظاهر خود هستند (مانند بزرگسالان و نوجوانان)، گزینه ایده آلی محسوب می­‌شود. از آنجا که کودکان معمولا مشکلات پیچیده­‌تری دارند، ارتودنسی متحرک به آن­‌ها توصیه نمی‌شود. همچنین آن­‌ها به آسانی از جای خود در می­‌آیند و به همین دلیل بهترین گزینه برای کودکان نیستند.

قیمت ارتودنسی متحرک
هزینه ارتودنسی متحرک

قیمت ارتودنسی متحرک، چقدر است؟

قیمت ارتودنسی متحرک، برای افراد مختلف با توجه به میزان مشکل دندان­‌ها و تعداد پلاک­‌های مورد استفاده بستگی دارد؛ البته هزینه ارتودنسی متحرک به تجربه و مهارت پزشک و حتی شهر شما نیز بستگی دارد. مواردی مثل نوع هدگیر، گسترش دهنده کام و همچنین نوع ضربه گیر لب و چانه هم می‌تواند منجر به افزایش قیمت شود.

بهترین کار برای اطلاع قیمت ارتودنسی متحرک اینست با کلینیک دندانپزشکی مورد نظر تماس بگیرید یا حضورا به کلینیک مراجعه کنید. برای تماس و مشاوره سریع می‌توانید روی نشانک تلفن سبزرنگ در گوشه سمت راست صفحه کلیک کنید.

در صورتی که صرفا ارتودنسی متحرک برای فک بالای شما انجام شود، قیمت ارتودنسی متحرک فک بالا، حدود نصف هزینه ارتودنسی متحرک هر دو فک است.

خیلی از مراجعه کنندگان می پرسند، هزینه ارتودنسی متحرک کمتر است یا ارتودنسی ثابت؟ باید گفت که معمولاً ارتودنسی متحرک هزینه کمتری نسبت به ارتودنسی ثابت دارد، اما به دلیل اینکه برای درمان ناهنجاری های پیچیده دندانی و فکی قابل استفاده نیست، برای همه ی بیماران نمی توان این روش را پیاده سازی کرد.

 

مراحل ارتودنسی متحرک

ارتودنسی متحرک از ۳ مرحله اصلی تشکیل شده است:

  • مراجعه به مطب متخصص، برای بررسی مناسب بودن این درمان
  • قالب گیری از دهان شما برای ساخت دستگاه ارتودنسی متحرک
  • مراجعه به مطب برای تست مناسب بودن دستگاه در دهان شما

انواع ارتودنسی متحرک

اکنون که بررسی کردیم ارتودنسی متحرک برای چه دندان‌هایی است، به معرفی انواع ارتودنسی متحرک می­‌پردازیم. وجود انواع پلاک ارتودنسی متحرک کارایی این روش را بسیار بالا برده و برخی ناهنجاری­‌های فک و دندان را می‌­توان با آن درمان کرد.

دندان پزشکان با توجه به شرایط شما از یکی از انواع پلاک ارتودنسی متحرک استفاده می­کنند که در ادامه با آن­‌ها آشنا می­‌شوید:

  • پلاک نامرئی: همان­طور که از نام آن مشخص است، این مدل ارتودنسی متحرک از طریق پلاک­‌هایی شبیه به پلاستیک شفاف است. در صورت استفاده از این پلاک ارتودنسی متحرک، باید هر دو هفته یکبار آن را عوض کنید.
  • پلاک متحرک با فنر زد (Z): اگر یکی یا چند دندان از دندان‌های قدامی شما عقب باشد، برای منظم کردن آن­‌ها باید از این مدل از انواع پلاک ارتودنسی متحرک استفاده شود.
  • پلاک فانکشنال: در صورتی که فک پایین بیمار عقب باشد و یا فک بالا جلو باشد، از انواع پلاک ارتودنسی متحرک برای عقب کشیدن فک بالا و جلو آوردن فک پایین باید از پلاک فانکشنال در میان انواع پلاک ارتودنسی متحرک استفاده شود.
  • ریتینر (پلاک نگهدارنده): هر چه به فیلم ارتودنسی متحرک، مدت زمان ارتودنسی متحرک، ارتودنسی متحرک درد دارد یا خیر، قیمت ارتودنسی متحرک فک بالا، ارتودنسی متحرک برای چه دندان هایی است و… توجه م‌ی­کنید، به نگهداری­های پس از ارتودنسی متحرک نیز باید توجه کنید. زیرا دندان­‌ها مایل اند به حالت قبل برگردند و ریتینرها جلوی این مسئله را می‌­گیرند.

عوامل موثر در طول درمان ارتودنسی متحرک

همانطور که می‌دانید، مدت زمان استفاده از ارتودنسی متحرک مانند سایر روش‌ها برای رفع ناهنجاری‌های فک و دندان، دوره مشخصی دارد. نکته مهم این است که اگر مدت زمان ارتودنسی متحرک به طور کامل طی نشود، نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد.

در حالت کلی، مدت زمان ارتودنسی متحرک از ارتودنسی ثابت طولانی‌تر، و حداقل ۶ ماه است. زمان دقیق برای درمان در جلسه اول معاینه توسط ارتودنتیست مشخص می‌شود. مدت زمان استفاده از ارتودنسی متحرک به عوامل زیر بستگی دارد:

  • همکاری بیمار در طول دوره درمان شامل مراجعه در زمان‎های تعیین شده، اطمینان به متخصص ارتودنسی، عدم ایجاد خلل در کار و… نیز می‌تواند در اتمام به موقع مدت زمان ارتودنسی متحرک موثر باشد.
  • مدت زمان ارتودنسی متحرک با توجه به سن بیمار نیز می‌تواند متغیر باشد. مدت زمان استفاده از ارتودنسی متحرک در بیماران با سن کم، کوتاه‌تر از بیماران با سنین بالاست.
  • اتفاقات پیش‌بینی‌نشده مانند نیاز به ترمیم دندان در حین ارتودنسی دندان، آسیب به ناحیه فک و… هم می‌تواند مدت زمان ارتودنسی متحرک را افزایش دهد.
  • میزان بهم ریختگی و بی‌نظمی دندان‌ها یکی از مهمترین عوامل در افزایش یا کاهش مدت زمان ارتودنسی متحرک است.
  • نیاز و یا عدم نیاز به کشیدن دندان بیمار می‌تواند مدت زمان ارتودنسی متحرک را تحت تاثیر قرار دهد.
  • سلامت و یا عدم سلامت فک بیمار بر روی طول درمان و مدت زمان ارتودنسی متحرک تاثیرگذار است.
  • الگوی بی‌نظمی در دندان‌های بیمار نیز در تعیین مدت زمان استفاده از ارتودنسی متحرک موثر است.
  • در آخر، میزان تجربه ارتودنتیست برای سرعت عمل در کار نیز از عوامل موثر در طول درمان است.

 

طول دوره درمان ارتودنسی متحرک

معایب ارتودنسی متحرک

بسیاری از بیماران هنگام مراجعه به متخصص برای درمان ناهنجاری‌های دندان خود، مایل به استفاده از ارتودنسی متحرک هستند. این افراد معمولا تنها به مزیت متحرک بودن این روش توجه کرده و به معایب ارتودنسی متحرک توجه می‌کنند. در ادامه به برخی از معایب ارتودنسی متحرک اشاره کرده‌ایم:

  • اگر برای مدت کوتاهی پلاک متحرک ارتودنسی را از دهان خود خارج کنید، دوره درمانی خود را به تعویق انداخته و روند کار به سرعت پیش نخواهد رفت. به همین دلیل در مدت زمان ارتودنسی متحرک تنها برای غذا خوردن باید آن را از دهان خارج کنید.
  • از دستگاه ارتودنسی متحرک نمی‌توان برای درمان تمام ناهنجاری‌های دهان و دندان استفاده کرد.
  • زمانی که پلاک متحرک ارتودنسی در دهان وجود دارد، گفتار شما کمی دچار اختلال می‌شود.
  • با هر بار گذاشتن ارتودنسی متحرک در دهان‌تان، باید کمی درد و فشار را تحمل کنید.

درمان ارتودنسی متحرک، چقدر طول می‌کشد

مزایای ارتودنسی نامرئی

با وجود معایب ارتودنسی متحرک، این روش از مزایای متعددی برخوردار است. در ادامه به برخی از این مزایا اشاره کرده‌ایم:

  • بریس‌های متحرک اصولا به منظور راحتی بیشتر بیمار طراحی شده‌اند. می‌توان به راحتی آنها را برای فعالیت های از دهان خارج کرد و سپس در دهان قرار داد.
  • ارتودنسی نامرئی به دلیل شفاف بودن یا همرنگ بودن با دندان، برای بیمارانی که به زیبایی اهمیت می‌دهند بسیار مناسب است (خصوصا در مقایسه با ارتودنسی ثابت)
  • تنها پس از گذشت چند هفته از مدت زمان ارتودنسی متحرک می‌توان تاثیر بریس‌ها را مرتب کردن دندان‌ها دید.
  • از آنجا که می‌توان بریس‌ها را از دهان خارج کرد، تمیز کردن دندان برخلاف ارتودنسی ثابت بسیار ساده است.
نمایشگر ویدیو
00:00
00:33

 

در این نوشته سعی شد، علاوه بر بررسی عوامل تأثیرگذار بر مدت زمان ارتودنسی متحرک، که آگاهی از آن، برای مقایسه استفاده از این نوع ارتودنسی و ارتودنسی‌های دیگر به شما کمک می کند؛ به مزایا و معایب ارتودنسی متحرک نیز پرداخته شود. همانطور که اشاره شد، برآورد دقیق هزینه ارتودنسی متحرک مستلزم بررسی وضعیت دندان و فک بیمار توسط متخصص ارتودنسی است، برای گرفتن مشاوره و تماس با مطب دکتر سعید قریشی در قم و تهران از نشانک سبز سمت راست صفحه استفاده کنید.

آردینی اوخو
سه شنبه 30 فروردین 1401
بؤلوملر :